تبلیغات
گالری تصاویر سوسا وب تولز همراه معلم - بررسی مسائل و مشکلات تربیتی آموزشی مدارس ابتدایی

همت و عزت


Admin Logo
themebox Logo
<-BlogAndPostTitle->

<-BlogTitle->

<-BlogDescription->

<-PostTitle->

<-PostDate->- <-PostTime-> - <-PostAuthor->

<-PostContent->


ادامه مطلب

+ |


تاریخ:دوشنبه 9 مرداد 1391-09:52 ب.ظ

بررسی مسائل و مشکلات تربیتی آموزشی مدارس ابتدایی

برای هر جامعه ای در هر گوشه از این جهان پهناور آموزش و پرورش و اهمیت جایگاه ارزشی آن امری آشکار در اولویت اول می باشد . آنچه در این مقاله ی کوتاه به آن اشاره می شود نقدی است بر چالش های آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی که امید وارم ، قدم مثبتی باشد در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیتی کشورم ایران .

ü      از حرف تا عمل و بسترسازی ها

ü      نظام جدید  3-3-6

ü      کتب درسی و تغییردر کتابها

ü      روش های تدریس آموزگاران

ü      ارزشیابی توصیفی

ü      مدیریت و شایسته سالاری در مدارس

ü      فضاها و امکانات فیزیکی مدارس ابتدایی

ü      مشارکت مردمی

ü      فعالیت های فرهنگی تربیتی در مدارس ابتدایی

مقدمه :

ضرورت رشد اجتماعی فرزندان این آب و خاک  در تحقق اهداف تعلیم و تربیت است که بلندای مرزهای آن در تمدن و نفش های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و... سیاست گذارانش هویدا می شود .

بر کسی پوشیده نیست که نتیجه ی فعالیت های آموزشی و پرورشی هر کشور در فراهم آوردن زندگی بهتر برای فردای بهتر نسل جوانش می باشد .این امر با توجه به انقلاب علمی و فن آوری ها ی نوین در نسل جدید هوشیار و پرجنب و جوش خود نمایی می کند ( عصر تکنولوژی ، فن آوری اطلاعات و..) . در عصر انفجار اطلاعات و تحولات شگرف زندگی و ارتباطات ، شاخص های توسعه و تسلط بر آن ، مسئولیت ما را بیش از پیش آشکار می نماید .

شاید نظر بعضی از صاحب نظران تعلیم و تربیت را نتوان نادیده گرفت که ریشه ی بسیاری از مشکلات نظام آموزشی را در گذشته می دانند ؛ بی گمان  و به تصدیق با تجربه ها، هر از گاهی تغییر و تحولات جدید نظام آموزشی و بازگشت به همان روش ها و شیوه های قدیمی مطرود ، خود کلاف سردرگمی را می نماید . بعضی دیگر از این نظریه پردازان معتقد بوده و هستند که باید با مطالعه و برنامه ریزی دقیق نظامات آموزشی دیگر کشورها ، برنامه ی مدون با اهداف والای کشورمان ، ایران را پیدا کنیم . شاید به تعبیر من ، آزمایشگاه خوب و بد دیگران باشیم .( نمونه ی بارز آن ، اجرای طرح کاد و جایگاه مشاوران در مدارس و... )

 

از حرف تا عمل و بستر سازی

امـام صـادق (ع ) فـرمود: به راستى هنگامى که عالم به علم خودعمل نکرد, موعظه او در دل هاى مردم اثر نمى کند, همان طور که باران از روى سنگ صاف مى لغزد و در آن نفوذ نمى کند !

شاید مهم‌ترین جهتِ چنین واقعیتی، عدم تمرکز و بی‌توجهی به دانسته‌هاست. گاهی آگاهی‌های ما کاملا در کانون توجه ما قرار دارند و در صفحه ذهن ما زنده و بیدارند و گاهی بایگانی شده، مورد غفلت و فراموشی واقع می‌شوند به طوری‌که اگر از ما در باره آن‌ها سۆال کنند می‌توانیم پاسخ دهیم اما در شرایط عادی زندگی به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که گویا چنین دانسته‌هایی نداریم.

اجازه دهید زیاده گویی نکنیم و به برخی از این موارد اشاره کنیم :

Ø      توجه به مشارکت دانش آموزان در فعالیت های کلاسی ( تراکم دانش آموز در هر کلاس 32 نفر ظرفیت فضای کلاس برای 25تا28 نفر به کدام آموزه های مهارتی دانش آموزان توجه داریم ؟ خواندن ، نوشتن ، حل مسئله ، ارتباط و... )

Ø      آیا آموزه های خانه و خانواده ها با آموزه های تعلیم و تربیت همگونی و همسویی دارند ، ما چه بستری را برای تغییرات و تحولات بوجود آورده ایم ؟

Ø      آیا معلمین و دبیران ما هم همسو با تغییر و تحولات نظام آموزشی حرکت می کنند ؟ ( واقع بین باشیم ) هنوز تفکر سنتی بر اکثر ما قالب است و روش های  تحولی ما در سیستم با مقاومت روبروست .

Ø      طرح ارزشیابی توصیفی (حذف نمره و جایگزینی ارزشیابی توصیفی پس از گذشت پنج سال کاستی های خود را بیش از پیش نشان داده ) برای تفهیم مطلبم این سئوال را دارم ؛ طی پنج سال گذشته ، چند دانش آموز در کل منطقه و شاید بهتر بگویم کشور را سراغ داریم که به دلیل ضعف درسی ، مشروط شده که سال بعد آن درس را دوباره پاس نماید ؟ هنوز هم بسیاری از مدارس کشور، نمره درسی را براساس محفوظات در نظر می‌گیرند و دانش آموزی که بیشتر حفظ کند بهتر نمره می‌گیرد و در این شرایط هرگونه ابتکار و خلاقیت از فراگیر سلب می‌شود.

Ø      با توجه به شعار تجهیز مدارس به تکنولوژی هوشمند روز ، هنوز پس از چندین دهه از بکارگیری کامپیوتر در مدارس کشورهای توسعه یافته ، بسیاری از مدارس کشورمان  فاقد این وسیله کارا و موثر است.  بسیاری از دانش آموزان و شاید بی تردید بسیاری از مدیران و معلمان هنوز چگونگی استفاده ابتدایی از رایانه را نمی‌دانند و درس و واحدی نیز در دوره‌های مختلف تحصیلی برای این منظور پیش بینی نشده است.

Ø      هنوز هم چون گذشته معلمین ما در کلاس درس متکلم وحده اند و هنوز هیچ راهکار عملی برای پویایی و پرسشگری دانش آموزان تدوین نشده یا حد اقل توجه نمی گردد .

Ø      با وجود متولّی بودن دستگاهای ذی ربط موضوع اوقات فراغت دانش آموزان ، شاید گزاف نباشد که بیش از 50 الی 60 درصد دانش آموزان از برنامه های اوقات فراقت بی بهره اند . ( بزهکاری نوجوانان و فرزندان مان را که روز به روز افزوده می شود ، به کدام دلیل ناگفته نباید دید .)

Ø      ایا به شایسته سالاری در امور فرهنگی و آموزشی در مدارس به درستی دقت می شود .

Ø      آیا با بی تدبیری می توان کادر دفتری و افراد قراردادی را جایگزین معلمین پایه ی ششم کرد و نباید عواقب آن را دید.

Ø      کدام مربی پرورشی آموزش دیده ای برای برنامه های پرورشی مدرسه دیده شده ، برنامه های یکنواخت بدون نشاط و شادابی  ( مربی پرورشی = پاسخ گوی بخشنامه ها ) .

Ø      بررسی عملکرد دوره های ضمن خدمت که فقط مدرک آن برای معلمین مهم است و ..

Ø      برای تعمیر،تجهیز و انجام امور آموزشی و تربیتی آموزشگاه از کدام منابع مالی باید استفاده کرد ، بالاخره مدارس باید روی کمک های مردمی حساب کنند یا نه .( شتر سواری دولا دولا نمی شود )

Ø      همه ی آنچه گفتیم و شنیدیم به همراه یک مدیر با صدها خواسته ی کوچک و بزرگ و..

نظام جدید 3-3-6

الحمدلله سند تحول بنیادین پس از 100سال تقلید، مطابق با تعالیم اسلامی تدوین شده است ، همچنین این سند مبتنی بر تحول عمیق، ریشه‌ای، همه‌جانبه، نظام‌مند، آینده‌نگر و مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و معارف اسلامی است و از مهرماه سال 91 رسما شاهد اجرای نظام جدید 3-3-6 خواهیم بود ، که این مطلب برای ما جای بسی خوشحالی و خرسندی را دارد . اما بیایید واقع بینانه بستر اجرای این نظام را بررسی کنیم .

Ø      سئوال ؟  چه اصرار و ضرورتی ( با ضرب العجل ) از سوی مسئولین برای تغییر نظام آموزشی وجود دارد ؟؟!!  ( می گویند اگر می خواهی چیزی را خراب کنی از آن بد دفاع کن )

Ø      پیش بینی کلاس های مناسب برای اجرای طرح  

Ø      بکارگیری نیروهای قراردادی و دفتردار در پایه ی ششم 

Ø      بستر سازی برای پذیرش خانواده ها و مدارس

Ø      موانع و مشکلات تحصیل  دانش آموزان کلاس اول و ششم ابتدایی  در کنار هم .

Ø      عدم فراهم آوردن امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی ، متناسب با کتابها .

Ø      راه ندازی مراکز تربیت معلم و یژه نظام جدید 3-3-6 و بکارگیری نیروهای کارآمد امری شایسته و ضروری است .

 

کتب درسی و تغییرات آن ها

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یکی از اولین اقدامات مسولین امر، ایجاد تغییر در کتب درسی بود. این تغییرات که در سال‌های آغازین انقلاب(به دلیل وجود مشکلات مهم و اساسی) به شکل کامل و همه‌جانبه انجام نگرفت در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد و به مرور اتفاق افتاد. مسلماً دگرگونی کتب در همه‌ی دوران‌ بوده و بشر ناگزیر از پذیرش آن‌هاست، زیرا هر كس فرزند زمان خویش است و بدیهی است تغییر كتاب‌های درسی در سالهای اول تحصیل یكی از ضرورت‌های زمان ما بوده ، زیرا از همین دوران است كه كودكان اندیشه‌ی درست و راه صحیح زندگی را باید بیاموزند و در عین فراگیری زبان، مهارت‌های لازم را برای سازگاری با زمان و زندگی و پیشرفت شتابان علم و تكنولوژی به دست آورند.

Ø      امروزه شاهد هستیم که اغلب مفاهیم تغییر یافته ی کتاب ها ی ابتدایی گویا نبوده یا وضوح  برانگیزاننده ندارد و شاید بهتر است بگوییم دانش آموزان را نمی تواند نقاد و تحلیلگر بار آورد . ( این مطلب را می توان در سال های آینده ی تحصیلی اکثر دانش آموزان مشاهده کرد ).

Ø      وجود سؤالات یا فعالیت هایی كه یافتن پاسخ و حل آنها مستلزم به كار گیری مراحل كاوشگری ، تحقیق و روش علمی باشد کمتر دیده شده .

Ø      وجود موضوعات یا مسائلی كه یافتن پاسخ و حل آنها مستلزم به كارگیری مهارتهای جمع آوری و پردازش اطلاعات (از منابع گوناگون ) باشد کمتر مشاهده می گردد .

Ø      عدم وجود سؤالات و فعالیت هایی كه دانش آموزان را در موقعیت های مبهم و خلاقیت برانگیز قرار می دهد وراه حل مشخصی مستقیماً در كتاب برای آنها ذكر نشده است و تشویق به ارائه راه حل های جدید و ابتكاری .

Ø      عدم توجه به تقویت تفكر نقاد ( بررسی همه جانبه یك موضوع و قضاوت منطقی و آگاهانه ) از طریق طرح پرسشها ، فعالیت ها و متون مناسب .

Ø      اغلب تغییرات نقش اندکی در فعالیت های آزمایشگاهی و تحقیقی دارند و اگرهم باشد ، معلیمن به دلایل زیادی از بکار گیری آن ها خودداری می کنند .

Ø      امروزه به دلیل توجه و اهمیت سیستم به آمار و ارقام معدل ، نمره  و درصد قبولی ؛ معلمین و آموزشگاهها را ارزیابی می کنند ؛ بدون اینکه کارشناسان امر تعلیم و تربیت این بحث را در تغییرات و تحولات دیده باشند .

Ø      دانش آموزان امروزی زودتراز فرزندان دیروز خسته می شوند و نیازمند تفریح و شادابی هستند ، که این مطلب در تغییرات کتب کمتر دیده شده است .

                روش های تدریس آموزگاران

تدریس یک فرایند از فعالیتی است که در داخل یک الگو صورت می گیرد و دارای روش های متعددی است که توسط صاحب نظران معرفی شده اند.لذا از مراحل مهم طراحی آموزشی ، انتخاب روش های تدریس می باشد . معلمین باید بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله ، روش مناسب تدریس خود را انتخاب نمایند . بدین وسیله به مجموعه ی تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف ، با توجه یه شرایط و امکانات صورت می گیرد « روش تدریس » می گویند .

Ø      فکر می کنید با این همه هزینه های کوچک و بزرگی که در تشکیل کلاس های ضمن خدمت همکاران فرهنگی صورت گرفته ، چند درصد آنها از روش های تدریس مناسب استفاده می کنند ؟ ( بویژه همکاران با سابقه ی بیش از 10 تا 15 سال )

Ø      چند درصد از فراگیران ضمن انجام فعالیت ها و کسب تجربه ، در تولید مفاهیم شرکت برانگیزاننده دارند و به طور مستقیم نتایج هر تجربه را بدست می آورند ؟

 

Ø      فکر می کنید ؛ چند درصد از دانش آموزان مفاهیم ، تجربه ها و قوانین و مطالب درسی را دریافت می کنند  و به خاطر می سپارند و یا حفظ می کنند تا پاسخگوی کلاس و معلم باشند ؟ ( حافظه محوری ) بیشتر دانش آموزان امانت دارانی هستند که به هنگام امتحان امانت ها را به معلمین خود باز می گردانند و تمام .

Ø      چند درصد از معلمین روش تدریس خود را از روش سخنرانی و پرسش و پاسخ و نهایتاً حل مسئله فراتر برده اند ؟

Ø      چند نفر از معلمین را می شناسید که درکلاس های درسشان بصورت کلیشه ای پاسخ سئوال نمی دهند و آن ها را در تصحیح اشتباهاتشان مستقیماً هدایت نمی کنند ؟

Ø      چند درصد از دبیران و معلمان را می بینید که فرصت گفت و گوی کلاسی را با طرح سئوالات هدایت شده  برای فراگیران ایجاد کنند ؟ ( بویژه دروس خاص )

Ø      چند درصد از معلیمن کلاس های پرجنب و جوش و پرنشاط را برمی تابند ؟ ( اکثراً کلاس را تحمل و کنترل می کنند )

Ø      آیا علت خستگی های معلیمن مان را بررسی کرده اید ؟ شاید این موارد را هم باید مرور کنیم که : صحنه گردان کلاس هایمان معلمین هستند ، کنترل دانش آموزان برای آرامش و سکوت و..

Ø      فکر می کنید چند درصد از معلمین دوره ی ابتدایی طرح درس روزانه ، هفتگی و سالانه دارند و از آن استفاده می کنند ؟ ( چند درصد با طرح درس آشنایند و رعایت زمانبندی درس و کلاس را به درستی انجام می دهند ؟ )

Ø      چند درصد از معلمین گرامی تدارک فعالیت های تدریس از جمله : انتخاب مواد آموزشی مناسب را برای ایجاد انگیزه و ارائه ی محتوای درسی می بینند ؟

Ø      آیا معلمین عزیز از امکانات و وسایل و تجهیزات رسانه ای و سمعی و بصری برای تدریس خود استفاده می کنند ؟ و چند درصد از ایشان با استفاده از این وسایل آشنایی دارند ؟ و...  (معلمین گرامی باید به شناسایی و ارتقای مهارت‌های خود در كاربرد فناوری‌های نوین نظیر ICT و IT در آموزش بپردازند)

Ø      چند درصد از معلمین ما به مسائل ریز و مهم لباس و آرایش و نوع سخن گفتن و... خود دقت نظر دارند ؟ ( توجه و ظواهر امرمعلمی )

Ø      آیا می دانیم شایسته سالاری معلم در کلاس درس مقطع ابتدایی  یعنی ؛ توجه به هنر ، اخلاق و ادب ، فن بیان ، ارتباط با قرآن و اهل بیت و ... ( چند درصد از معلمین ما این ویژگی ها را دارند ؟ )

 

                ارزشیابی توصیفی

منظور از روش های توصیفی در ارزشیابی توجه به رویكردی است كه در آن معلم تغییرات و تحولات ایجاد شده در دانش آموز را با فنون متفاوت بررسی كرده و به صورت مشروح بر اساس شاخصهای پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین می رساند.

با بررسی های کارشناسان و صاحب نظران طرح ارائه نمره ی صرف ،  ضمن ایجاد رقابت و اضطراب، یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت الشعاع قرارداده و با ایجاد افسردگی، بخش زیادی از منابع و استعدادهای با لقوه انسانی و اقتصادی را تلف می نماید. برخورد معلمان و والدین و ارزش بیش از حد قائل شدن به امتحان و تكرار بیهوده آن و استفاده ابزاری از آن باعث ایجاد دلسردی از تعلیم و تربیت و امتحان با این سبك و سیاق، نقطه پایان یادگیری و نوعی رهایی از درس و تحصیل محسوب می شود .

اساس طرح ارزشیابی توصیفی « ارزشیابی کیفی » با اهدف زیر مطرح و مصوب گردید:

حذف نمره ، بوجود آوردن تجربه ی نو آوری برخاسته از عمل ، بهبود کیفیت یاددهی و یادگیری ، تاکید براهداف آموزش و پرورش  به جای محتوای صرف ، توجه به روش های یادگیری موثر و کیفیت یادگیری ، بهبود و اصلاح شیوه های ارزشیابی ، کاهش اضطراب دانش آموزان ، بالا بردن مهارت های زندگی ،  توصیف و قید تمامی مهارتها و نگرش های دانش آموزان به غیر از فعالیت های آموزشی در کارنامه ها و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی و یادگیری و کاهش فشارها.

آنچه قابل تامل است :

Ø      فقدان نگاه نظامند به آموزش و پرورش و برنامه درسی و ارزشیابی توصیفی .

Ø      عدم برنامه ریزی منسجم و قانون مند در حذف بازخورد نمره برای بسیاری از معلمان ، بویژه معلمان با سابقه .

Ø      یقیناً که ارزشیابی توصیفی با ابزارهای در اختیار معلمین می تواند اطلاعات بیشتر و وسیع تری را برای معلم آماده سازد و اعتبار این اطلاعات به قضاوت منصفانه ی آن ها بسیار کمک می کند ، اما آیا می دانید برای تهیه ی این ابزار که از جمله پوشه کار ، ابزار ثبت مشاهدات ، تکالیف درسی و آزمون های عملکردی ، کانامه ی ارزشیابی توصیفی و ... می باشد چه هزینه ها و چه دردسرهایی را برای خانواده ها بوجود می آورد ؟ چرا که تقریباً تمام مدارس ایران کلیه ی هزینه های آموزش و پرورشی را بر عهده ی والدین قرار می دهند  ( و این مغایر با موضوع آموزش رایگان برای همه می باشد ) ( تحمیل فشارهای ناخواسته از سوی کلاس و مدرسه به خانواده ها )

Ø       

Ø      پس از گذشت چندین سال  از اجرای این طرح هنوز اکثر خانواده ها و چه بسا برخی از معلمان با آن آشنایی ندارند .

Ø      کارنامه ها در ارزشیابی توصیفی به سبب جامع نگری که دارند ، شامل همه ی داده های کمی و کیفی  دانش آموزان می گردند و این تحلیل و ترکیب داده ها و تصمیم گیری آموزشی و تربیتی مبتنی بر ارتقاء یا عدم ارتقاء دانش آموزان را آسان می کند . اما از شما سئوال می کنم : چند نفر از دانش آموزان منطقه یا شهر شما طی این چند سال بر اساس ارزشیابی توصیفی ضعیف شناخته شده و می بایست آن واحد های درسی افتاده را در سال بعد تکرار کنند ؟ ( همه قبولند !!! یعنی ما در مقطع ابتدایی نه افت تحصیلی داریم و نه دانش آموز ضعیف >>>>>> حال آنکه معلمین می بایست بی کم و کاست به درصد قبولی حد اکثری بیاندیشند .)

Ø      آیا واقعاً معلمین ما توجه همه جانبه به تمامی جنبه های رشد" را به عنوان یک محور مستقل از الگوی ارزشیابی توصیفی رعایت می کنند و می دانند .

Ø      چه تعداد از معلمین ما بطور همسان مهارتهای و دانش کافی جمع آوری اطلاعات دانش آموزان خود را دارند .

Ø       چند بار در ارکان ارزشیابی توصیفی باز نگری شده و با تدوین یک مجموعه ی منظم و تجهیز کلاس ها به مواد و وسایل آموزشی و رعایت تناسب تراکم کلاس ها و کاهش محتوای کتب همراه با ارتقاء دانش مهارتی معلمان و اولیاء ایشان بستر سازی شده است ؟

Ø      کدام استاندار اخلاقی ، انضباطی ، بهداشتی و...  معرفی شده ای را معلمین می توانند در ارزشیابی توصیفی لحاظ کنند .

 

مدیریت و شایسته سالاری در مدارس

اصولاً سازمانها بعنوان متولیان توسعه در جامعه و مدیران به عنوان محور اصلی گردانند گان چرخ های حرکتی آن ها ایفای نقش می کنند و سازمانی موفق است که که برای رسیدن به اهداف خود از مدیران شایسته تر و ورزیده تری استفاده کنند .

شایسته سالاری مجموعه ای است از تواناییها، دانش، مهارت، خصوصیات شخصی و شخصیتی و علایق فرد یا هوشمندی و استعداد که بسیاری از آن تجربی است .  عدم توجه به تخصص ، تجربه ، کارایی ، علاقه و توانمندی  در انتصاب مدیران مدارس ، باعث تضعیف سازمان و سیستم ، اقدامات بیهوده و صرف نیروی و زمان همراه با تصمیم گیری های نامناسب خواهد شد .

یکی از معضلاتی که دامنگیر آموزش و پرورش می باشد این است که اغلب برنامه ها و تصمیمات اتخاذ شده با تغییر مدیران دستخوش تغییر و تحول می شود. نگاه های سلیقه یی، صدور بخشنامه ها و آیین نامه های متعدد، گرفتاری در وادی سلایق شخصی و تن دادن به آزمون و خطا ، ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره نظام آموزشی وارد کرده است. در این میان حقوق مدیران مدارس خود عاملی جدی است برای عدم قبول مسئولیت صاحب نظران و دلسوزان .

برخی دیگر از مشکل انتصاب مدیران ناکارآمد:

Ø      اقدامات بیهوده و صرف زمان و انرژی ارزنده ی کار .

Ø      بوجود آوردن شرایط برای ورود افراد چاپلوس و متملق  ( بله قربان گویان بدون خلاقیت و... )

Ø      با انتصاب مدیران نالایق ، روابط واقعی و سازمانی از مسیر رسمی خود خارج می شوند .

Ø      مدیران نا کارآمد ، باعث کاهش انگیزه های زیردستان لایق و شایسته ی خود خواهند شد .

Ø      ایجاد تفرقه ، تبیض و جبهه گیری ها ی نابخردانه و حاشیه سازی نیز از انتصاب اینگونه مدیران خواهد بود .

Ø      از آنجا که مدیران مدارس به مانند راهنما ، وظایف خطیری بردوش دارند که مهم ترین آنها هدایت انسان ها به سوی کمال است پس ایشان ملزم به سیانت از کرامت انسانی ، رعایت قوانین الهی و حدود آن می باشند .

Ø      فراهم شدن بدبینی و سوء ظن به همراه شایات مخرب .

 

فضاها و امکانات فیزیکی مدارس ابتدایی

بدون شک فضای فیزیکی مدرسه یکی از عناصر مهم آموزش و یادگیری دانش آموزان است که می بایست نشاط و شادابی ، آرامش  و انگیزه های مرتبط را به دانش آموزان ، معلمان و اولیائ ایشان بدهد . هر آموزشگاه باید فضاهای متنوع ای از کلاس با مقاصد مختلف آموزشی و پرورشی ، کارگاه ، آزمایشگاه ، زمین های ورزشی و... داشته باشد ؛ مکان ایجاد آموزشگاه باید قبل از هرمورد انتخاب گردد. ( تحمیل نشود ) ؛ مدارس باید از ایمن ترین اماکن هر منطقه و شهر باشند ؛ امکانات بهداشتی آن باید با نهایت دقت انتخاب گردد و ...

در کشور ما اکثر فضاهای آموزشی به ویژه درمدارس ابتدایی به گونه یی است که حس ناخوشایند را در دانش آموزان و بی میلی و بی انگیزگی را در معلمان ایجاد کرده است. وجود ویژگی هایی چون صحن حیاط بدون اختلاف سطح، وجود دخمه ها و پیچ و خمها ، عدم وجود وسایل بازی در حیاط مدرسه ، دو تکه بودن نامناسب فضای آموزش ، مشکلات گرمایشی و سرمایشی ،عدم وجود درخت و فضای سبزدر صحن حیاط ، بی توجهی به جنسیت دانش آموزان ، وجود سرویسهای بهداشتی تنها در یک ضلع حیاط ، پوشش آسفالته کف حیاط ، غفلت از اصول اسلامی، باعث بسیاری از موانع تربیتی شده است .

 

مشارکت مردمی

دعوت به امر خیریه و جلب مشارکت مردم در کشورهای اسلامی ، یویژه در کشور ما امری پذیرفته و شایسته است وقطعاً مدارس ما بدون همکاری و مشارکت مردم نمی توانند به اهداف خود دست یابند و در تحقق برنامه ریزی های صورت گرفته با چالش های زیادی  مواجه می شوند.

اما واقعاً چرا مشارکت مردمی در مدارس ما هر ساله کم رنگ تر و چالش برانگیز تر می شود ؟

مشارکت مردم در انجمن اولیا و مربیان در حد بسیار پایینی تنزلل یافته و نگاه بسیاری از خانواده ها به انجمن های مدارس جور دیگری است ، تا جایی که بعد رویت دعوتنامه های مدارس ، با اکراه ، بحث پول به ذهنشان متبادر می گردد ، این در حالی است که فلسفه وجودی انجمن اولیا و مربیان ایجاد پیوند میان خانه و مدرسه است. اما بعضی از علل این مسائل :

Ø      وجود شعار یک بام و دو هوای وزارت آموزش و پرورش در خصوص دریافت یا عدم دریافت کمک های مردمی .

Ø      فرهنگ غلط پیش ساخته در مردم .

Ø      ضعف آموزشگاهها دربسترسازی ارتباط میان خانه و مدرسه .

Ø      ضعف نگرش هاو ناهمانگی در برنامه ها ی عملیاتی .

Ø      عدم بازخورد ( تبلیغی ) مناسب کمک های مردمی . ( بی کیفیتی امر آموزش و پرورش و عدم دریافت آن توسط خانواده ها )

Ø      فشار اقتصادی خانواده ها و مسائل سیاسی .

 

نویسنده وتهیه کننده : محمد رضا غفاری ( مدیر دبستان رسالت دین 1 )






http://canadianopharmacy.com/
دوشنبه 7 مرداد 1398 12:58 ق.ظ

With thanks. A good amount of write ups!

canadian pharmacies-24h canada online pharmacies medication canadian online pharmacies legal canadian prescription drugstore canadianpharmacy canadian rx world pharmacy drugs for sale in mexico online canadian pharmacies canada online pharmacy order canadian prescriptions online
http://sitethus.strikingly.com/
دوشنبه 3 تیر 1398 05:22 ق.ظ

Nicely put. Cheers!
how much does a cialis cost cialis cost cialis without a doctor's prescription click here to buy cialis cialis preise schweiz we choice cialis uk prezzo cialis a buon mercato non 5 mg cialis generici i recommend cialis generico chinese cialis 50 mg
generic cialis in vietnam
یکشنبه 2 تیر 1398 01:21 ب.ظ

Incredible plenty of great data.
warnings for cialis cialis diario compra cialis baratos compran uk prices for cialis 50mg female cialis no prescription only best offers cialis use cialis en 24 hora cialis venta a domicilio online prescriptions cialis viagra cialis levitra
Cialis pills
شنبه 1 تیر 1398 10:45 ب.ظ

Awesome material, Thank you!
best generic drugs cialis 5 mg cialis pharmacie en ligne deutschland cialis online generic cialis pill online precios cialis peru generic cialis tadalafil what is cialis cost of cialis per pill cialis generico lilly cialis 20mg
sublingual cialis online
پنجشنبه 30 خرداد 1398 09:20 ب.ظ

Really quite a lot of great advice.
cialis billig cialis 5mg prix viagra vs cialis cialis generico online cialis e hiv free cialis cialis generic non 5 mg cialis generici prices for cialis 50mg tadalafil tablets
http://tarptroubbe.strikingly.com/
پنجشنبه 30 خرداد 1398 02:39 ق.ظ

You said it very well..
buy cialis online generic cialis 20mg tablets 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis side effects dangers generic cialis at the pharmacy cialis y deporte we like it safe cheap cialis tadalafilo cialis super acti cialis canada on line
Cialis 20 mg
چهارشنبه 29 خرداد 1398 10:22 ق.ظ

Thanks. Quite a lot of knowledge!

safe site to buy cialis online we choice cialis uk comprar cialis navarr recommended site cialis kanada cialis therapie generic cialis at walmart cialis super kamagra cialis free trial import cialis side effects of cialis
buy cialis daily online
سه شنبه 28 خرداد 1398 06:01 ب.ظ

Regards. Useful information!
enter site very cheap cialis generic cialis levitra cialis generico en mexico 5 mg cialis coupon printable buy original cialis cialis professional yohimbe cialis italia gratis only now cialis for sale in us cost of cialis per pill cialis en mexico precio
Online cialis
دوشنبه 27 خرداد 1398 08:29 ب.ظ

Whoa loads of fantastic facts!
how much does a cialis cost cialis kaufen wo cialis uk next day cheap cialis tadalafil american pharmacy cialis we use it cialis online store tadalafil 20 mg cuanto cuesta cialis yaho cialis 20 mg cost
http://tipipog.strikingly.com/
دوشنبه 27 خرداد 1398 05:33 ق.ظ

Nicely put. Regards!
cialis generic tadalafil buy cialis herbs cialis tadalafil online venta cialis en espaa cialis 100 mg 30 tablet cialis tadalafil online compare prices cialis uk buy name brand cialis on line generic cialis review uk cialis online holland
http://panicktran.strikingly.com/
یکشنبه 26 خرداد 1398 01:40 ق.ظ

Wonderful stuff. Thank you.
buy cialis online cheapest legalidad de comprar cialis venta cialis en espaa rezeptfrei cialis apotheke 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis cost cialis generique cialis canadian drugs discount cialis buy generic cialis
http://dicmortram.strikingly.com/
شنبه 25 خرداد 1398 11:38 ق.ظ

You actually expressed this terrifically!
prezzo di cialis in bulgaria deutschland cialis online cialis for daily use tadalafil 20mg cialis generico milano cheap cialis acheter cialis meilleur pri get cheap cialis does cialis cause gout cialis 20 mg best price
Online cialis
جمعه 24 خرداد 1398 09:24 ب.ظ

Nicely put, Thanks a lot!
dose size of cialis how do cialis pills work brand cialis generic acquisto online cialis cialis soft tabs for sale cialis dosage cialis 5 mg schweiz cialis venta a domicilio we like it cialis price cialis cipla best buy
http://quiknicsio.strikingly.com/
پنجشنبه 23 خرداد 1398 05:00 ب.ظ

Really all kinds of helpful advice.
cialis generico lilly cialis usa cost generic cialis soft gels cialis tablets cialis alternative deutschland cialis online calis cialis soft tabs for sale we recommend cheapest cialis i recommend cialis generico
order cialis online in canada
پنجشنبه 23 خرداد 1398 03:25 ق.ظ

Cheers, Awesome stuff!
the best site cialis tablets price cialis best cialis rckenschmerzen generic cialis levitra cheap cialis buy brand cialis cheap bulk cialis cialis herbs cialis uk brand cialis nl
mujeres tomando viagra
چهارشنبه 22 خرداد 1398 03:53 ب.ظ

Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I've truly enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!
http://imcioche.strikingly.com/
چهارشنبه 22 خرداد 1398 12:43 ب.ظ

Nicely put. Appreciate it!
cipla cialis online when can i take another cialis the best site cialis tablets cialis 20mg prix en pharmacie cialis per paypa online prescriptions cialis cialis 20 mg cut in half cialis venta a domicilio cialis vs viagra buy online cialis 5mg
cialisvie.com
سه شنبه 21 خرداد 1398 09:38 ق.ظ

You've made your stand quite clearly..
cialis kaufen wo cialis 200 dollar savings card cialis for sale in europa online cialis generico cialis mexico cialis 20 mg cost we use it cialis online store cialis australian price 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis preise schweiz
cialisvie.com
دوشنبه 20 خرداد 1398 04:43 ق.ظ

Awesome postings. Thank you.
viagra vs cialis cialis pills in singapore where cheapest cialis precios de cialis generico cialis 5 mg funziona generic cialis cilas the best site cialis tablets generic cialis purchase once a day cialis
http://cialisvie.com/
شنبه 18 خرداد 1398 10:39 ب.ظ

Thanks. Loads of forum posts!

buy generic cialis cialis tablets effetti del cialis generic cialis at the pharmacy look here cialis order on line miglior cialis generico cialis arginine interactio where to buy cialis in ontario cialis usa cost costo in farmacia cialis
http://cialisvie.com/
جمعه 17 خرداد 1398 04:54 ب.ظ

You suggested this effectively.
buy cialis uk no prescription cialis generico milano buy cialis cheap 10 mg usa cialis online 200 cialis coupon rezeptfrei cialis apotheke click here cialis daily uk cialis tadalafil online overnight cialis tadalafil cialis with 2 days delivery
https://www.nederlandinn.nl/contact/
جمعه 6 اردیبهشت 1398 04:03 ب.ظ
腕時計コピー
http://arhiv.biznesars.ru/
جمعه 6 اردیبهشت 1398 04:02 ب.ظ
高品質ルイヴィトンコピー商品ブランドバッグ、財布コピー時計
https://yesodot3.co.il/atrada/
جمعه 6 اردیبهشت 1398 04:02 ب.ظ
カルティエ時計スーパーコピー、カルティエコピー情報満載人気専門店
http://canadianpharmacyonl.com/
چهارشنبه 21 فروردین 1398 11:22 ق.ظ

You definitely made the point!
canadian rxlist pharmacy near me canada online pharmacies surrey canada medication pharmacy near me drugstore online shopping reviews drugstore online canada buy vistagra online safe pharmacy canada best best canadian pharmacies online
buy tadalafil no prescription
پنجشنبه 15 آذر 1397 11:18 ب.ظ

You said it nicely.!
cialis 5 mg para diabeticos fast cialis online we recommend cheapest cialis generic cialis at the pharmacy legalidad de comprar cialis cialis 5 mg buy cialis therapie cialis prices non 5 mg cialis generici cialis 5 mg scheda tecnica
Cialis prices
پنجشنبه 15 آذر 1397 03:49 ق.ظ

Thank you! An abundance of postings.

cialis prezzo in linea basso cialis sicuro in linea buy cialis online prescriptions cialis achat cialis en europe cialis dose 30mg import cialis venta cialis en espaa cialis super acti 5 mg cialis pharmacie en ligne
buy cialis online us pharmacy
چهارشنبه 14 آذر 1397 10:27 ق.ظ

Position well used..
cialis e hiv cialis name brand cheap buying brand cialis online cialis price in bangalore cialis purchasing i recommend cialis generico cialis kamagra levitra cialis en 24 hora prescription doctor cialis cialis 20mg prix en pharmacie
buy cialis online cheap
سه شنبه 13 آذر 1397 10:58 ب.ظ

Very good content. With thanks.
cialis for bph canadian drugs generic cialis comprar cialis 10 espa241a cialis tablets australia cialis 10 doctissimo when can i take another cialis cialis for daily use buy generic cialis we like it safe cheap cialis cialis patentablauf in deutschland
buy cheap cialis no prescription
سه شنبه 13 آذر 1397 12:03 ب.ظ

Kudos, A good amount of stuff!

generic cialis pill online cialis rezeptfrei cialis side effects we choice cialis uk free cialis where to buy cialis in ontario generic cialis review uk tadalafil acheter cialis kamagra cialis kamagra levitra
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30